Aktuelt fotoprojekt – Uglerne fra nord

_MG_9255Vinteren har i år med undtagelse af en kort periode ikke budt på de store snemængder. Sne giver nogle spændende fotomuligheder om vinteren, men når der ikke er sne, er vinteren en af de mere udfordrende årstider som naturfotograf. I år har vinteren dog budt på et par spændende ugler, der har været omdrejningspunktet for vores fotografering de seneste måneder. I december stod fotomenuen på sneugle og i løbet af februar, kom der så en høgeugle til dessert. Begge ugler kommer nordfra og er her kun på en begrænset visit inden de igen forlader Danmark. Sneuglen er allerede trukket væk igen, men høgeuglen holder i skrivende stund stadigvæk til på sin faste plads.

_MG_0815

Ugler er normalt vanskelige at fotografere, fordi de fleste danske ugler er nataktive, men disse fjerede skønheder fra nord jager i stedet om dagen, hvilket gør dem til ideelle motiver. Selv om de er dagaktive er det dog stadigvæk en udfordring at få gode billeder af uglerne. Høgeuglen sidder gerne højt i træerne, og sneuglen holdt til i et åbent landskab, hvor det ikke var let at komme tæt på den. Fuglefotografering er en af de mest tidskrævende discipliner, der er inden for naturfotografering og selv om motiverne er medgørlige, kommer man let til at bruge mange timer, før der kommer nogle gode billeder på kortet. Foråret er på vej med mange nye motiver, men ind til da står fotomenuen fortsat på “Ugle fra nord”.

Bag om teknikken – Isfuglens sorte baggrund

MG_7411-500pxJeg er mange gange blevet spurgt om, hvordan det kan være, at baggrunden på dette isfuglebillede er helt sort. Det virker for mange usandsynligt, at dette kan lade sig gøre, og mange tror, at den sorte baggrund er lavet i Photoshop, hvilket den bestemt ikke er. Jeg har øget kontrasten i billedet, så de mørke farver er lidt mørkere, og de lyse farver er lidt lysere, men dette er en standardredigering, jeg foretager på alle mine billeder. Det er en nødvendighed, at jeg redigerer billederne på grund af det RAW-filformat, jeg optager mine fotos i. Hvis ikke billederne fik rettet kontrasten ville farverne være tågede og langt fra virkelighedens farver.

Hvordan opstår den mørke baggrund så? For at forstå princippet bag fremkomsten af den mørke baggrund er det nødvendigt at forstå lidt om kameraets billedsensor. Et kameras billedsensor har et dynamisk omfang, der afgør hvornår et billede fuldstændigt mangler detaljer i de hvide eller sorte områder i billedet. Man kan let komme i situationer, hvor kameraets dynamiske omfang er mindre end forskellen på de lyseste områder i motivet og de mørkeste områder i motivet. I en sådan situation må man som fotograf beslutte sig for, om man vil have detaljer i den lyse eller mørke del af fotoet. Situationen er lidt den samme som når man kører bil og solen står lavt i horisonten så man næsten bliver helt blændet – hvis man ser ud på vejen, bliver det næsten umuligt at aflæse instrumentpanelet, og hvis man ser ned på speedometeret, bliver man fuldstændigt blændet af solen, når man kigger op igen. Det er det samme princip der gør sig gældende ved dette foto.

Isfuglen befandt sig ude i en skovsø, der var omgivet af træer på alle sider, og billedets baggrund er underskoven, der var i dyb skygge på grund af trækronen. Ude i søen var der langt mere lys, end der var i underskoven, fordi der ikke var nogle træer, der rigtigt skyggede for lyset. Dette skabte en situation, hvor der var meget mere lys på isfuglen, end der var på baggrunden. Forskellen i lyset på isfuglen og baggrunden var så stor at jeg skulle vælge enten at belyse isfuglen korrekt og så få en helt mørk baggrund eller at belyse baggrunden korrekt så isfuglen blev alt for lys og uden detaljer. Det naturlige valg var selvfølgelig at få detaljer i isfuglens fjerdragt, hvilket så ville resultere i, at baggrunden blev helt mørk. Det skal hertil siges at jeg sagtens kunne se baggrundens detaljer med mine egne øjne, men en kamerasensors dynamiske omfang er ikke så stort som øjets evne til at skelne lys og mørke detaljer. Derfor kan man ret let bruge baggrundslyset kreativt til at skabe mørke baggrunde som på dette billede, men det kræver at man som fotograf er opmærksom på fænomenet. Principielt er et billede taget på denne måde en fuldstændig modsætning til et silhuetfoto, hvor motivet er helt sort, og baggrunden er korrekt belyst.

Anders

Aktuelt fotoprojekt – Småfugle

_MG_5044-2

Fugle har altid været mine foretrukne motiver. Især småfuglene er rigtigt sjove at følge, og så er de relativt lette at have med at gøre, da mange af arterne ikke er så sky. Som regel bruger jeg skjul, når jeg fotograferer småfugle. Foran skjulet har jeg lagt lidt foder for at lokke fuglene til. Dette virker godt til mange småfugle samt stor flagspætte og skovskade. Især om vinteren er denne metode effektiv, men den virker hele året.

Billederne, man tager på denne måde, kan dog meget let blive ensformige ,så i øjeblikket eksperimenterer jeg med at fange fuglene i nogle mere spændende miljøer. Det er en sjov udfordring, men det kan også give grå hår i nakken, når fuglene konstant sætter sig alle andre steder end der, hvor jeg har tænkt mig, at de skal sidde. Foderets placering i forhold til stedet fuglen skal sidde, alternative siddepladser, fuglens adfærd og siddepladsens udformning er alle faktorer, der påvirker om fuglen vælger at sætte sig det “rigtige” sted.

_MG_4208-2Generelt bevæger fuglene sig i nogle bestemte mønstre når de skal hen til lokkefodderet, hvilket man som fotograf kan udnytte til at placere sig rigtigt i forhold til den siddeplads, man ønsker at fotografere fuglen på. Yderligere kan man under fotograferingen udnytte at fuglene har vidt forskellig adfærd. Fugle som kernebider, grønirisk og dompap er alle glad for at blive siddende ved foderet i lang tid ad gangen, mens mejserne som regel hurtigt snupper et frø for derefter at flyve igen. Mejserne er som regel også lavere i fuglenes hakkeorden, og man kan bruge denne hakkeorden til at forudsige, hvornår hvilke fugle ankommer. Det sker tit at fuglene bliver skræmt væk fra foderet. Nogle gange er det pga. spurvehøgen, men som regel flyver de uden nogen åbenlys grund. Hvis fuglene er fløjet uden grund vil sortmejse og topmejse være hurtigst tilbage ved foderet. De er tilsyneladende nederst i hakkeordenen og udnytter, at der ikke er andre fugle ved foderet, der kan jage dem væk. De kommer som regel inden for 15-30 sekunder efter de andre fugle er fløjet væk. Ved at kende sortmejsens og topmejsens normale ruter hen til foderet, bliver det derfor muligt at rette kameraet hen på de siddepladser, disse arter plejer at benytte på vej hen til foderet. Metoden er ikke fejlfri, men ganske ofte er det muligt at have komponeret billedet næsten inden fuglen er ankommet. Dette hjælper meget ved fotografering af mejserne, da de sjældent sidder stille mere end et par sekunder ad gangen. Topmejse og sortmejse efterfølges som regel af blåmejser og musvitter, hvorefter dompap og grønirisk indfinder sig efterfulgt af kernebider.

Som ved al anden naturfotografering skal man dog være tålmodig for selv om man forbereder sig godt og aflæser fuglenes adfærd og bevægelsesmønstre, kan det stadigvæk tage en del tid at få de rigtigt gode billeder på kortet.

Anders

Aktuelt fotoprojekt – Panoramabilleder

3_stitch-3

Jeg har altid haft mit primære fokus på fuglefotografering, men selv om der bruges mange kræfter på fuglene, er der dog også tid til at fotografere nogle andre motiver. I øjeblikket har jeg kastet mig over panoramafotografering, hvor jeg forsøger at gengive flotte landskaber.

Panoramabilleder har et meget bredt format, og dette kan opnås på to måder. Enten fotograferer man med en meget kraftig vidvinkel for derefter at beskære billedet i top og bund, eller også sætter man flere billeder sammen til et billede ved hjælp af computeren, og der er fordele og ulemper ved begge metoder. Hvis man fotograferer med en meget kraftig vidvinkel for derefter at beskære billedet, får man færre detaljer i billedet, end man gør, hvis man sætter flere fotos sammen på computeren. Til gengæld er det meget hurtigere og lettere at fotografere et enkelt billede med vidvinklen, end det er at fotografere flere billeder for derefter at sætte dem sammen. Der er dog grænser for, hvor brede vidvinkler man kan få, og man kan derfor alligevel let blive nødt til at sætte flere billeder sammen på computeren, hvis man eksempelvis vil vise et landskab, der er meget bredt.

Jeg har ikke en kraftig vidvinkel og har derfor valgt at benytte metoden med at sætte flere fotos sammen til et enkelt billede for at fotografere de brede landskaber.  Objektivet, jeg bruger, er et 18-55mm objektiv, der fulgte med kameraet, og købes det brugt bør det kunne fås for et par hundrede kroner – køber man et nyt kamera følger et sådant objektiv ofte med som en billig pakkeløsning. Det er altså ikke nødvendigt at købe sig fattig i udstyr for at komme i gang med panoramafotografering, og man kan også sagtens bruge et almindeligt lommekamera.

For at sætte billederne sammen på computeren bruger jeg programmet Microsoft ICE, der gratis kan hentes på Microsofts hjemmeside. Det er utroligt let at bruge, og mit indtryk er, at det giver et rigtigt flot resultat. Jeg har lavet en ganske hurtig sammenligning med Photoshops mulighed for at lave panoramaer, og jeg foretrækker resultatet fra gratisprogrammet. Det er muligt, at min opfattelse af Photoshops panoramafunktion vil ændre sig med tiden, men uanset hvad er Microsoft ICE et rigtigt godt bud, hvis man ønsker at begynde med panoramafotografering.

Panoramafotografering er ikke så vanskeligt at få taget hul på, men der er dog nogle ting, man skal være opmærksom på, når der fotograferes panoramalandskaber. Det kan lade sig gøre at fotografere panoramaer håndholdt, men jeg vil på ingen måde anbefale dette. Selv bruger jeg et solidt stativ for at sikre, at billederne ikke er rystede og for at sikre mig, at billederne passer sammen i kanterne, når de efterfølgende skal sættes sammen på computeren. Jeg bruger et ganske almindeligt kuglehoved til at lave mine panoramaer med. Der kan opstå forskydninger i motivet, når kameraet ikke kan justeres frem og tilbage på stativhovedet, hvis der er en del af motivet, der er meget tæt på kameraet, men ved de landskaber jeg har taget, har jeg endnu ikke haft nogen problemer, så det vil jeg ikke komme nærmere ind på. Når man tager billederne, er det meget vigtigt, at der er en del af motivet, der overlapper på billederne. Som udgangspunkt skal man sørge for, at ca. 1/3 af motivet i hver side af billedet er overlappende med nabobilledet. Dette er en nødvendighed for, at computeren kan sætte billederne korrekt sammen, når de skal laves til et panorama.

Billedet øverst på siden er taget i Rold Skov og er lavet af otte billeder i bredden. Hvert af disse otte billeder er sammensat af tre billeder for at opnå detaljer i både de lyse og mørke områder, men en dybere gennemgang af denne teknik må vente til et senere blogindlæg. Alt i alt er der altså taget 24 fotos for at skabe ovenstående panoramabillede. Jeg er nogenlunde tilfreds med motivet, men jeg er stadigvæk i gang med at fotografere dette landskab, så jeg håber på at få endnu flottere billeder af stedet.

Anders

Historien bag billedet – Gråsæl med unge

_MG_0005-3I de kolde vintermåneder kommer gråsælerne i land for at føde deres unger. Indtil de små hvide unger er store nok til at komme med ud i havet, ligger de på stranden sammen med deres mor. Det var dette syn, der mødte mig en kold januardag på den lille tyske ø Düne, der ligger ved siden af Helgoland.

Jeg var et par dage før ankommet til Helgoland sammen med Anders i håbet om at se sæler og især de små plyssede unger, som Anders havde fortalt om, var højt på ønskelisten over motiver, jeg gerne ville fotografere. Efter en god nats søvn havde vi snart været en tur rundt på Düne, men det eneste vi så, var voksne sæler og nogle få store unger, der havde smidt den hvide babypels. Optimismen var efterhånden svundet en del ind, og vi tænkte, at vi nok var kommet for sent til at nå de små plyssede sælunger i denne sæson. Senere mødte vi dog  en biolog, der fortalte, at der lidt længere henne ad stranden var en få dage gammel sælunge, hvilket fik humøret til at stige med flere grader.

Både Anders og jeg har stor respekt for dyr, så vi gik stille og roligt rundt og med god afstand for ikke at skræmme sælerne, der lå og dasede på stranden. Vi ledte et stykke tid og begyndte at spekulere på, om vi mon havde overset den, men vi blev enige om at fortsætte hen ad stranden. Det viste sig at være et fornuftigt valg, for herefter gik vi omkring en klit, og der lå den: en lille bitte hvid sæl et par hundrede meter foran os lige ved siden af sin store velpolstrede mor. Nøj, hvor var den sød. Vi stod længe og betragtede den på rigtig god afstand. Den strakte sig og så ud til at være rigtig magelig, men til sidst mavede den sig om bag moren, og vi vendte vi om og tog tilbage til hotellet og varmen.

Næste dag tog vi af sted igen med målet at finde den lille sæl igen, og vi fandt den hurtigt, da den ikke havde flyttet sig mange meter siden dagen før. Vi begyndte med at observere sælerne i en halv times tid fra en god siddeplads i klitterne. Herefter blev vi enige om, at den bedste måde at komme hen mod sælerne ville være at kravle stille hen mod dem. Vores kravletur begyndte ikke så langt fra vandkanten, men mindst 50 meter fra sælungen og moren. Mens vi mavede os frem, dukkede der pludselig en anden voksen sæl op ude i vandet. Den svømmede hen i mod os, mens vi blev liggende ganske stille. Det var en meget stor sæl, og den kom tættere og tættere på. Til sidst var den under 20 meter fra os, da den pludselig stoppede op og stirrede på os. Anders sagde, at jeg skulle være klar til at rejse mig, hvis den kom tættere på, for selv om sæler er søde, skal man have stor respekt for deres tandsæt. Sælen begyndte igen at svømme hen mod os, og da den var kommet næsten helt ind til kanten under 10 meter fra os, hævede Anders sit hoved op fra stranden, så den kunne se, at vi lå der, og at den nu var kommet tæt nok på. Den standsede op og kiggede lidt forundret på de to menneskesæler, der havde valgt at tilbringe dagen med at ligge på en strand fyldt med isdækkede sten, men til sidst besluttede den sig for, at det nok var bedre at returnere til vandet, og vi kravlede videre. Vi fortsatte med at mave os meget langsomt hen mod de to sæler, der slet ikke tog notits af, at vi var i nærheden. Moren kiggede op en enkelt gang for at se, hvad vi var for nogle, men lagde hovedet ned ligeså hurtigt igen og sov videre. Det var noget af en oplevelse at ligge der på stranden blandt sæler.

Jeg havde kun øje for ungen, og kameraet var konstant rettet mod den, men efter en times tid, syntes jeg stadig ikke, at jeg havde fået det billede, jeg gerne ville have. Så skete der noget. Moren vågnede op og begyndte at nusse sælungen.

Det var bidende koldt, og selvom jeg bogstaveligt talt var lagt på is, var det bare helt fantastisk at se mor og unge lege og kærtegne hinanden. Det var dét øjeblik, jeg ubevidst havde ventet på, og i stedet for blot at fokusere på billeder af ungen, mavede jeg mig i stedet flere meter bagud for at kunne have begge sæler i billedet. Det gav pote, og med kameraets udløser i bund, fik jeg en række helt specielle billeder af kærligheden mellem mor og unge, som det ses på billedet.

Gitte

Historien bag billedet – Vandfald

_MG_4132-2-blogNorge er et fantastisk flot land med fossende elve, høje fjelde og storslåede landskaber, men det kan være en stor udfordring at gengive denne fantastiske natur på fotos. For et års tid siden var jeg sammen med min far på familiebesøg i Norge, og kameraet var selvfølgelig en trofast følgesvend. Jeg havde på forhånd i tankerne, at jeg gerne ville have billeder af rindende vand og vandfald, men da det var en ret kort visit, vidste jeg også, at der ikke var megen tid at fotografere i. Jeg brugte på forhånd tid på at søge på nettet efter vandfald i nærheden af Oslo, men der var ikke meget at komme efter, så da færgen lagde fra havn, havde jeg egentligt ikke nogen ide om, hvor jeg skulle tage hen for at fotografere.

Efter ankomsten til Norge og en god nats søvn, begiver vi os ud for at lede efter vandfald. Vi kører lidt rundt på må og få, mens vi nyder synet af de flotte omgivelser. Efter et stykke tid støder vi på en brusende elv, men de små ujævnheder, der er i elven, kan næppe betragtes som et rigtigt vandfald. Jeg bruger en del tid på at fotografere vandet og finde interessante motiver, men da vi tager afsted igen, er det ikke rigtigt lykkedes at få et billede på kortet, jeg er helt tilfreds med.

Da vi om aftenen tager hen til familien spørger jeg, om de kender til et Vandfald i nærheden og minsandten om jeg ikke får at vide, at der er en elv med et vandfald, i byen de bor i – blot nogle få hundrede meter fra deres hoveddør. Den næste dag over middag begiver jeg mig ned til elven for at se vandfaldet og lede efter vinkler, der kan give interessante billeder. Det første sted jeg stiller mig er på en gangbro, der krydser elven og giver et godt udsyn til vandfaldet. Middagslyset er ret hårdt og skyggerne på vandfaldet er ikke så pæne, men jeg kan godt lide vinklen, hvorfor jeg noterer mig, at jeg skal komme tilbage til broen senere på dagen for at få et bedre lys. Jeg går videre langs elven for at lede efter motiver, men der er ikke nogen, der springer mig i øjnene, og jeg har heller ikke held til at finde flere spændende vinkler på vandfaldet. Tilbage hos familien går tiden hurtigt, og jeg når ikke ned til vandfaldet om eftermiddagen. Først da mørket begynder at falde på, ser jeg mit snit til at få lidt frisk luft og gå ned til vandfaldet. Jeg har ikke de store forventninger til eventuelle billeder, da jeg regner med, at det er blevet for mørkt til at fotografere. Til min store overraskelse viser det sig dog, at vandfaldet er oplyst om aftenen, og det er derfor stadigvæk muligt at tage billeder. Jeg sætter kameraet op på broen og forsøger mig med forskellige kompositioner. For at give vandet den silkebløde effekt vælger jeg at bruge en lang eksponeringstid. Kameraet klikker, mens jeg nyder synet af det flotte vandfald, og efter en halv times tid, er der kommet et par billeder på kortet, jeg er godt tilfredse med. Jeg pakker udstyret sammen, og en god naturoplevelse rigere trasker jeg tilbage.

Dagen efter bliver brugt på familiesammenkomst, men om aftenen tager jeg sammen med min far og hans bror ud for at lede efter elge. Vi finder en enkelt, men det er meget mørkt, så billederne bliver kun til dokumentation. Næste morgen vender vi snuden hjemad og kan på færgen slappe af og tænke tilbage på en fantastisk tur i godt selskab, med landskaber og natur man kun kan være imponeret over.

Anders

Historien bag billedet – Silkehale blandt bær

IMG_2608-3

Som nyudsprunget student valgte jeg at bruge et år på at arbejde som folkeskolevikar. Arbejdstiden var meget uforudsigelig, i det jeg ofte først fik at vide, hvilke timer jeg skulle vikariere i, når jeg mødte ind om morgenen. I sagens natur risikerede jeg at have en del ventetid på skolen, mellem de timer jeg skulle vikariere i, og denne tid brugte jeg ofte på at tage på små fototure i nærheden af skolen. Til mit held viste det sig, at der om efteråret ankom en stor flok silkehaler, der slog sig ned for at fouragere på de bær, som fandtes i buskene og træerne på skolens parkeringsplads. Således havde jeg nu rig mulighed for at udnytte ventetiden mellem mine vikartimer til at fotografere denne fantastiske fugl, og det blev mit første egentlige fotoprojekt, hvor jeg fokuserede på en bestemt art. Jeg har ikke tal på, hvor mange timer jeg brugte på at fotografere silkehalerne, men da jeg også ofte blev på parkeringspladsen efter skoledagen var sluttet, blev det ikke til så lidt. Det blev hurtigt tydeligt, at der var bestemte buske silkehalerne foretrak at sidde i, så jeg stillede mig klar ved disse buske, selv om der ikke var silkehaler at se. Herefter skulle jeg blot vente på, at silkehalerne kom og satte sig tilrette. Eleverne syntes ganske vist, at det var lidt specielt, at jeg altid stod og kiggede på tomme buske og træer på parkeringspladsen, men det lykkedes da heldigvis også af og til at fremvise silkehalerne for dem. Det endte sågar med, at nogle af eleverne kom hen til mig i frikvartererne og tippede mig om, at silkehalerne nu sad på deres pladser ude på parkeringspladsen, så jeg ikke skulle stå i kulden og kigge på tomme træer og buske. Billedet der er vist her, er mit favoritbillede fra dette lille silkehaleprojekt. Billedet fungerer for mig, fordi bærrene og den afdæmpede baggrund indrammer silkehalen, der kækt kigger på beskueren for rigtigt at vise sin punkede frisure.

Anders

Historien bag billedet – Stor Præstekraveunge i aftenlys

_MG_2141-3Nogle gange er mine fotos et resultat af lang tids planlægning, mens det andre gange er helt tilfældigt, at jeg er stødt på et pænt motiv. Billedet af præstekraveungen, der står blandt stenene på stranden, er en blanding af begge dele, og her er historien om, hvordan billedet kom i hus:

Jeg var ude at gå en tur på stranden sammen med Gitte. Vi gik og hyggesnakkede, mens vi ledte efter søpindsvin. Bedst som vi går med fokus rettet mod stenene på stranden, ser jeg ud af øjenkrogen noget, der bevæger sig, nogle få meter fra mig. En lille præstekraveunge piler af sted over stenene for efterfølgende at stå bomstille, da den mener, den er kommet langt nok væk fra os. Vi ser kort efter den voksne fugl, der skræpper op for at lokke os væk fra ungen, og vi forlader stranden, så de kan få ro. Jeg vil rigtigt gerne have et billede af præstekraveungen og forældrefuglen, så jeg beslutter mig for at prøve lykken senere. Et par dage senere er vejret rigtigt godt, og jeg begiver mig afsted mod stranden. Jeg tager mit camouflagetøj på og lægger mig på fladt ned på maven. Jeg kan ikke få øje på ungerne, men jeg kan se, at forældrefuglen går et stykke væk, så jeg tænker, at de nok er i nærheden af denne. Da jeg har ligget på stranden i et kvarters tid, er forældrefuglen kommet noget nærmere. Den begynder at kalde på ungen og med et rejser den lille unge sig fra stenene blot to meter foran mig. Jeg har ligget og kigget i ungens retning uden overhovedet at opdage den, men det viser blot hvor effektiv dens camouflage er. Pludselig ser jeg, at der også er en anden unge, der rejser sig fra stenene ganske kort fra mig for at løbe hen til forældrefuglen. Heldigvis løber ungerne ikke længere væk, end det stadigvæk er muligt at fotografere dem, så det lykkes at få taget et par billeder. Forældrefuglen kommer hen til ungerne og lægger sig oven på dem, så de bliver helt skjult. Jeg beslutter mig for, at jeg hellere må fortrække fra stedet, da det ikke var min mening at lægge mig klods op af ungerne, og jeg kravler derfor ligeså stille væk. Da jeg er kommet et godt stykke væk, rejser jeg mig op og kigger tilbage på forældrefuglen, der stadig ligger på ungerne. Jeg smiler for mig selv og priser mig lykkelig over at have fået lov til at betragte den flotte fugl og de søde unger på helt tæt hold.

Anders