Jeg er mange gange blevet spurgt om, hvordan det kan være, at baggrunden på dette isfuglebillede er helt sort. Det virker for mange usandsynligt, at dette kan lade sig gøre, og mange tror, at den sorte baggrund er lavet i Photoshop, hvilket den bestemt ikke er. Jeg har øget kontrasten i billedet, så de mørke farver er lidt mørkere, og de lyse farver er lidt lysere, men dette er en standardredigering, jeg foretager på alle mine billeder. Det er en nødvendighed, at jeg redigerer billederne på grund af det RAW-filformat, jeg optager mine fotos i. Hvis ikke billederne fik rettet kontrasten ville farverne være tågede og langt fra virkelighedens farver.
Hvordan opstår den mørke baggrund så? For at forstå princippet bag fremkomsten af den mørke baggrund er det nødvendigt at forstå lidt om kameraets billedsensor. Et kameras billedsensor har et dynamisk omfang, der afgør hvornår et billede fuldstændigt mangler detaljer i de hvide eller sorte områder i billedet. Man kan let komme i situationer, hvor kameraets dynamiske omfang er mindre end forskellen på de lyseste områder i motivet og de mørkeste områder i motivet. I en sådan situation må man som fotograf beslutte sig for, om man vil have detaljer i den lyse eller mørke del af fotoet. Situationen er lidt den samme som når man kører bil og solen står lavt i horisonten så man næsten bliver helt blændet – hvis man ser ud på vejen, bliver det næsten umuligt at aflæse instrumentpanelet, og hvis man ser ned på speedometeret, bliver man fuldstændigt blændet af solen, når man kigger op igen. Det er det samme princip der gør sig gældende ved dette foto.
Isfuglen befandt sig ude i en skovsø, der var omgivet af træer på alle sider, og billedets baggrund er underskoven, der var i dyb skygge på grund af trækronen. Ude i søen var der langt mere lys, end der var i underskoven, fordi der ikke var nogle træer, der rigtigt skyggede for lyset. Dette skabte en situation, hvor der var meget mere lys på isfuglen, end der var på baggrunden. Forskellen i lyset på isfuglen og baggrunden var så stor at jeg skulle vælge enten at belyse isfuglen korrekt og så få en helt mørk baggrund eller at belyse baggrunden korrekt så isfuglen blev alt for lys og uden detaljer. Det naturlige valg var selvfølgelig at få detaljer i isfuglens fjerdragt, hvilket så ville resultere i, at baggrunden blev helt mørk. Det skal hertil siges at jeg sagtens kunne se baggrundens detaljer med mine egne øjne, men en kamerasensors dynamiske omfang er ikke så stort som øjets evne til at skelne lys og mørke detaljer. Derfor kan man ret let bruge baggrundslyset kreativt til at skabe mørke baggrunde som på dette billede, men det kræver at man som fotograf er opmærksom på fænomenet. Principielt er et billede taget på denne måde en fuldstændig modsætning til et silhuetfoto, hvor motivet er helt sort, og baggrunden er korrekt belyst.
Anders